* מידע נוסף
תפריט נגישות

רב"ט ברוך צוקרמן ז"ל

תל פאח'ר

גדוד "ברק" בקרב תל-פאח'ר

הלחימה בתעלות בקרב על תל פאחר
אלבום תמונות

שם המבצע: קרב תל פאח'ר
תאריך: 9 ביוני 1967
אזור: רמת הגולן
מטרה: כיבוש המוצב
כוחות משתתפים: גדוד "ברק"


מוצב תל-פאח'ר היה מוצב סורי פלוגתי מבוצר, מגודר וממוקש ובו שני חלקים: "היעד הצפוני" הגבוה והגדול יותר, ובו בונקר ראשי, תעלות-קשר, עמדות מחופות, מבני-מגורים ומחסני תחמושת, והיעד הדרומי, הנמוך והקטן יותר. בכל מתחם היו שבע מצדיות מגודרות, רשת של בונקרים ומעברים תת-קרקעיים מחופרים ושלוש חגורות של תעלות-קשר היקפיות, מוקפות בשדות-מוקשים וגדרות-תיל. על מוצב תל-פאח'ר הגנה פלוגת חי"ר סורית מגדוד 187 עם יחידת תותחי נ"ט 57 מ"מ, שני תול"רים, שלושה מקלעים דו-קניים וסוללת מרגמות 82 מ"מ. המוצב אף קיבל אש-סיוע מכל המוצבים הסמוכים אליו: מוצבי זעורה ועין-פית מעליו (ממזרח), בורג'-בביל, ח'ירבת-א-סודה ותל-עזזיאת מתחתיו (ממערב).
על-פי התוכנית היה אמור גדוד "ברק" לתקוף את המוצב מעורפו, לאחר שיעלה על"דרך הנפט" (ט.א.פ. ליין), עם שתי פלוגות: פלוגה א' אל ה"יעד הצפוני" ופלוגה ג' אל היעד הדרומי, כאשר פלוגה ב', הקטנה יותר, תנוע במאסף הטור הממונע ותתקוף בשלב שני את בורג'-בביל.
המג"ד סא"ל מוסה קליין לא איתר את הדרך המובילה מעין-א-דיסה אל "דרך הנפט", ובגלל אש סורית חזקה (אש נק"ל, מקלעים, מרגמות נ"ט וארטילריה) שפגעה בטור הממונע לאורך כל שלב ה"תנועה אל היעד", החליט המג"ד בשעה 15.03 לשנות את תוכנית-ההתקפה ולעלות על היעד מכיוון צפון-מערב. בחפ"ק המח"ט התקבל דיווח על מספר הנפגעים ההולך וגדל, על כלי-הרכב המשוריינים שנפגעו ונעצרו, ועל החלטת המג"ד לשנות את תוכנית-הקרב. למעשה, נפגעו או נעצרו כל תשעת הטנקים שליוו את זחל"מי גדוד "ברק" בדרך אל היעד. לפחות מחצית הזחל"מים נפגעו ונתקעו על "תוואי-ההטיה", סדר התנועה השתבש, רשת הקשר היתה עמוסה, ולוחמי גדוד "ברק" נאלצו לתקוף את מוצב תל-פאח'ר מלמטה למעלה, ממערב למזרח, בכוחות קטנים ומפוצלים, בקרב משובש, מאולתר ועקוב מדם.
קרב בו נהרגו או נפגעו כמעט כל ה"קדקדים" (מג"ד, סמג"ד, ק. אג"ם וכל המ"פים), קרב שהוכרע בזכות אומץ-ליבם, עקשנותם ודבקותם של מפקדי-המשנה, הסמלים, המ"כים והלוחמים הפשוטים: שניים מהם, טוראי דוד שיראזי ז"ל וטוראי אפרים יצחקיאן ז"ל, קיבלו את צל"ש הרמטכ"ל על לחימתם בתעלות תל-פאח'ר.

בניית אתרים: לוגו חברת תבונה