* מידע נוסף
תפריט נגישות

סמל דניאל קדמי ז"ל

ביקור המשפחות בפילבוקס בו נורו הלוחמים (ynet)

ביקור המשפחות בפילבוקס בו נורו הלוחמים (ynet)

אלבום תמונות

4 חודשים לאחר שבניהם נפלו ב"צוק איתן" הגיעו לראשונה משפחות הלוחמים לאתר הקרב. במהלך הביקור גילו על הקירות זיכרון מטלטל: כתובת וציור שהותירו שניים מהנופלים. "הם נשלחו לשמור על המדינה והקריבו את חייהם"
מתן צורי (ynet)

"המחבלים הפתיעו אותם מכמה כיוונים, זה היה חסר סיכוי". שלושה חודשים וחצי לאחר שאיבדו את יקיריהם החיילים במתקפת מחבלי חמאס על הפילבוקס סמוך לקיבוץ נחל עוז, הגיעו אתמול (יום ד') בני משפחותיהם לזירה הקשה. במתקפת הפתע שאירעה במהלך מבצע "צוק איתן" נהרגו חמישה לוחמי צה"ל. המשפחות, שהתמודדו עם טענות שלפיהן הלוחמים לא היו מוכנים לתרחיש, שמחו לשמוע במהלך הביקור כי בניהן פעלו כשורה.
הפילבוקס באזור קיבוץ נחל עוז הותקף ב-28 ביולי. חוליית מחבלים יצאה מבטן האדמה, פשטה על המתקן הצבאי, והרגה חמישה לוחמים מגדוד 17 של בית הספר למ"כים: סמל דניאל קדמי בן 18 מצופים, סמל ברקאי ישי שור בן 21 מירושלים, סמל ארז שגיא בן 19 מקריית אתא, סמל דור דרעי בן 18 מירושלים וסמל נדב ריימונד בן 19 משדמות דבורה. שני חיילים נוספים נפצעו וניסיון חטיפת חייל נכשל.
שעות ספורות לאחר התקיפה פרסם חמאס סרטון שתיעד את האירועים הקשים ממצלמה זעירה שהותקנה על ראשו של אחד המחבלים. בסרטון נראו חברי החוליה יוצאים חמושים מתוך מנהרה, מבצעים את התקיפה ושבים בבטחה למנהרה. הניסיון של המחבלים לחטוף את אחד החיילים ששהה בפילבוקס כשל בזכות הלוחמים שהגיבו באש.
לאחר התקרית יצרו משפחות הנופלים קשר הדוק ובאחרונה החליטו ליזום נסיעה משותפת לפילבוקס. הורי הלוחמים ובני משפחה נוספים הגיעו אתמול לגבול הרצועה בכלי רכב ממוגנים ולוו על ידי קצינים בכירים בצה"ל. בשטח חיכו להם מפקד פיקוד הדרום אלוף סמי תור'גמן, מפקד בית הספר למ"כים אלוף משנה מרדכי כהנא ומפקד גדוד 17 בבית הספר למ"כים סגן אלוף ארז בטת.
הוריו של סמל שגיא מצאו כי על אחד הקירות בפילבוקס כתב בנם בכתב ידו את שם הגדוד שבו שירת (גדוד "שקד" של חטיבת גבעתי). "הבת שלי, אחות של ארז, סיירה בפילבוקס ולפתע ראתה את המילה 'שקד'. היא מיד זיהתה גם את כתב ידו של ארז. היא קראה לנו ובאמת ראינו שזה אכן הוא כתב. זה היה רגע מאוד מטלטל", סיפר האב אילן. "הם היו גיבורים, נלחמו כמו שלימדו אותם מהיום הראשון בצבא".
על ממצאי התחקיר, שהוצגו להורים בפעם הראשונה, אמר שגיא: "הם היו עם נשקים דרוכים, אפילו עם כדורים בקנה ורימונים עם ניצרה פתוחה. הם היו ערוכים לכל תרחיש, אבל המחבלים הפתיעו אותם בעוצמת אש שגם הלוחמים הטובים ביותר בצה"ל לא היו יכולים להינצל מזה". גם בני משפחתו של סמל ריימונד מצאו ציור שהלוחם צייר אך לא השלים.
"עמדנו שם כל ההורים והדלקנו נרות לזכרם", סיפר שגיא. "ראינו את שכונת סג'עייה ואת מעבר קרני שסגור כעת. עמדנו ובכינו כולם. במשך שעה אפשרו לנו להיות שם. שמענו רבות על התקרית. הבנים שלנו נלחמו ועשו הכול כדי לעמוד במשימה שלשמה נשלחו. הם נשלחו כדי לשמור על המדינה והקריבו את חייהם. הראו לנו גם את פיר המנהרה שממנה יצאו המחבלים, כ-100 מטרים מהפילבוקס. כל הסיטואציה הייתה לא קלה לכולם".
האב השכול אמר עוד כי "יצאנו בתחושה של עצבות, שתיקה רועמת, אבל גם בתחושה של סגירת מעגל, שהגענו למקום שבו בנינו קיפחו את חייהם. ישנה גם תחושה שמקרה הזה יכול היה להיגמר אחרת, עם הרבה פחות נפגעים. לנו חשוב היה לגלות את האמת, שהם אכן נלחמו וניהלו קרב אמיץ מאוד שלצערי הסתיים באסון".
אביחי דרעי, אחיו של סמל דור דרעי, אמר: "זאת הייתה סגירת מעגל עבורנו. אמנם לא חידשו לנו על אודות התקרית אבל עצם הנוכחות שלנו במקום גרמה לנו להתרגשות גדולה. את דור לא ראינו שלושה שבועות לפני שנהרג, אז מבחינתנו לדעת איפה הוא היה במקום האחרון זה דבר מאוד חשוב".

בניית אתרים: לוגו חברת תבונה