תפריט נגישות

טוראי מנחם בן דוד ז"ל

על מנחם בן דוד (חמי)


מנחם נולד בחדרה בהיות הוריו מורים בכפר ילדים - מאיר שפיה. נדד עם הוריו לקרית ענבים, לחות הלימוד בירושלים ואחר כך למעלה החמישה. שבע שנים ראשונות למד בבית ספר בגבעת ברנר כשאביו היה בבריגדה ואחר כך מורה בגבעת ברנר. ואמו עבדה בגן ירק. בן 13 עבר לירושלים לבית החינוך ארלוזורוב, לכתה ח' אביו עבר לתפקיד של סגן מנהל כללי במשרד החקלאות. למד בבית החינוך התיכון שנה אחת, ועבר לבית הספר החקלאי ע"ש כדורי. כאן למד ועבד שלוש שנים וסיים את חוק למודיו. אהב את עבודת האדמה והיה קשור לחקלאות בכל נימי נפשו. היה בין השואפים להקים נקודת התישבות חדשה. נאבק בגרעין על יציאה לעצמאות ולא רצה להשלים עם יציאה להשלמת משק ותיק קיים. התמחה בבית הספר בענף הפלחה והמספוא, ונהל ענף זה במסגרת הנחל בעין רדיאן - יטבתה. הכיר יפה את הטרקטור על כל הכלים והמכשירים המשמשים את החקלאות. ובימות חופשה עבד כפועל שכיר על טרקטור.
ספורטאי מוצלח היה מנחם והצטיין באתלטיקה קלה, קפיצות וריצות. השתתף בתחרויות רבות אזוריות וארציות ואליפויות צה"ל. כן הצטיין גם בשחיה, ונוסף לתחרויות המרובות שהשתתף בם חצה את הכנרת לארכה ולרוחבה.
ועל הכל קבל פרסים, מדליות ותעודות הצטיינות מרובות.
השתתף בתחרויות הצעדה של הנח"ל וצה"ל, והגיע עם קבוצת "החוף" הנחלאית להולנד ביולי 1956. אהב לסייר בארץ והכיר את שביליה הרבים, ונצל כל חופשה מביה"ס והצבא לטיולים והכרת הארץ. בטיוליו התענין בהכרת הצמחיה ובעלי החי. רכש מפות שונות ותשתלם בשמוש בם. היתה לו שמיעה טובה למוסיקה, ואהב מאוד את מקצב הג'ז. נגן בחליל ובקורדיון. היה לו קול יפה, והוא שר יפה. לקח חלק פעיל בארגון ובצוע חגיגות בסיום המוצלחות של המחזור שלו בביה"ס כדורי.
היה מקובל ואהוב על חבריו בגרעין ובכדורי.
זמן מה לפני עוזבו את העיר (בצאתו לכדורי) היה מדריך בתנועה המאוחדת. אביו יליד הארץ, ואמו עלתה כחלוצה מגרמניה בשנת העשרים לחייה. הורי אביו היו חקלאים בראשון-לציון, שם גרה משפחת אביו החקלאית. והורי אמו עלו ארצה מאנגליה נפטרו ונקברו בגבעת ברנר.

אבא

בניית אתרים: לוגו חברת תבונה