* מידע נוסף
תפריט נגישות

רב"ט אשר ירון ז"ל

ספר לזכרו

רצוי אחיו / הרב אפרים שחור

"ברוך מבנים אשר יהיה רצוי אחיו" (דברים לג) - יהי אשר מבורך מכל בני יעקב ורצוי לכל אחיו, כי ארצו שמנה ומשם יבואו כל מעדני מלך (עפ"י הרמב"ן שם).
זכה אשר שלנו הי"ד, שבקרבו היו עצורים כל מעדני מלך. השתלבו בו כוחות רבים. יכולת וכשרון עם צניעות ושלווה. אהבת האמת בשכל, היושר בחיים, והטוב במעשה. למד הרבה, יגע בתורה, קלט במהירות והבין לאשורו. בסברה ישרה הסביר והנהיר.
ר' נחמן מברסלב אומר: יש שכל שאדם משיג ע"י הקדמות רבות או לפי הזמן. ככל שהוא מזקין ובא בימים יותר - ימים ידברו. וכל זה הוא מבחינת אחור - שבא באיחור. ויש שכל שבא לאדם במהירות, ללא שום הקדמה, ואין צורך בזמן בשביל זה השכל, והוא מכונה פנים או קדם. "אחור וקדם צרתני" (תהלים קלט).
אשר הי"ד היה בבחינת קדם. הוא הקדים ותפס, והאיר מיד את אשר הבין, ללא שהיות מיותרות. ואע"פ שלא זכה להזקין, היתה בו דעת זקנים - שיקול דעת וישוב דעת.
כשחושבים על אשר הי"ד, רואים יחוד בתפיסתו המהירה. אך נראה שמיוחד היה כשרונו ביושר. שכל ישר בלמוד, והבנה ישרה בחיים. הוא היה רחוק מפלפולי סרק. לא נבנה מהמצאות.
התפיסה, הישרות והחשיבה הנכונה - הנחו אותו להתגבר על קושיות ובעיות.
ביחסים שבין אדם לחבירו הלך לו בצניעות ובקומה זקופה. הכיר את מקומו ומקומם של הסובבים אותו. נעים היה לשוחח אתו, שכן דבריו נאמרו בהגיון ובתבונה. ראה לפניו כל אדם ואדם בשלימותו, והבחין בצדדים השונים שבכל אישיות ואישיות. ידע להכיר גדולתו של פלוני, להתייחס למגרעתו של אלמוני, ולהגיב ללא פניות כשהיה צורך בכך.
תפילת ההבדלה במוצאי שבת קודש, "אתה חוננתנו", אנו אומרים בברכת חונן הדעת. והגמ' בברכות אומרת שסיבת הדבר - "אם אין דעת הבדלה מנין". כשרון הדעת הוא להבדיל ולהבחין בין טוב לרע, בין אור לחושך. אשר הי"ד ניחן בכושר הדעת לשיפוט נכון, ולראות כל דבר ודבר לאשורו. לדעת בכל עת וזמן, ובכל דבר גדול כקטן מה לרחק ומה לקרב.
חנה, אם שמואל הנביא, התפללה לה' כשביקשה בן: "ונתתה לאמתך זרע אנשים". ובגמ' בברכות פירש רב את הביטוי זרע אנשים - גברא בגוברין, אדם שיהא חשוב לימנות בין אנשים (תוס'). ורבנן פירשו - זרע שמובלע בין אנשים. פירוש, שמעורב בין הבריות ואינו יוצא דופן ביניהם.
לכאורה, מחלוקת. דמויות שונות מתגלות כאן. לאחד אישיות הבולטת מאחרים, ולשני אישיות המתיישרת בקו אחד עם רוב בני האדם. אך לא אין כאן סתירה. אשר הי"ד היה מובלע בין אנשים, וגברא בגוברין.
להיות עם אשר היה בודאי אושר למשפחה, עונג ונועם לחברה. ראינו את ביתו כבית שלם ומאושר. מאז שקעה שמשו בצהרי י"א בתשרי תשל"ד חסרנו הרבה. האי שופרא בלי בארעא.
תפילתנו שאותה אורה שהאירה זמן כה קצר עלי אדמות, תתמיד ותנחה אושר ואור להוריו, לאשתו ולבתו, לבאי ביתו ולחבריו. וגם בעת עננה וערפל נתחזק ונראה בנחמה המהירה ובבנין השלם.

אפרים שחור, ישיבת הר עציון

בניית אתרים: לוגו חברת תבונה