תפריט נגישות

טוראי מנחם הוכמן ז"ל

מנחם הוכמן
בן 20 בנפלו
בן אסתר ויהושע
נולד בפולין
בכ"ה באייר תרצ"ו, 17/5/1936
התגייס ב-אוגוסט 1955
שרת בחיל השריון, חטיבה 5
יחידה: חט' 401, גד' 52
נפל בעת מילוי תפקידו
בה' באדר תשט"ז, 17/2/1956
מקום קבורה: כפר סבא

קורות חיים

מנחם בן יהושע ואסתר-מרים. נולד ביום כ"ה באייר תרצ"ו (17.5.1936) בעיר פיאסקי שבפולין. בן שלוש היה כשפרצה מלחמת-העולם השניה וזוועות השואה היו מנת חלקה של המשפחה.

את הטובות בשנות-ילדותו בילה עם הוריו העמלים ביערות רוסיה הלבנה. בגיל שש התחיל ללמוד בבית ספר שם וכעבור זמן לא רב התחיל מרגיש עצמו מבודד בקרב שאר התלמידים מבני האיכרים.

אך הוא ידע לשאת את כל פגיעות חבריו ללימודים ואף השיב מלחמה שערה ובדרך זו כבש לו מקום כבוד ביניהם. אחרי שסיים את לימודי כיתה ג' שם באה המלחמה אל קיצה והמשפחה חזרה לפולין. שם למד בבית-ספר יסודי יהודי עד תום לימודיו בו.

בשנת 1950 עלה לארץ ובעודו מתגורר באוהל במעברה ומבלי לדעת את שפת הארץ התחיל ללמוד בבית הספר על-שם ברל כצנלסון בכפר-סבא עד שסיים את לימודיו בו. היה אהוד על מוריו וחבריו ופעיל בחברת-התלמידים.

בגלל המצב הכלכלי הקשה במשפחה היה עוסק בכל מלאכה כדי לסייע להוריו בתשלום שכר-הלימוד, כי נפשו חשקה בתורה ובדעת. נרשם לפקולטה לכלכלה באוניברסיטה העברית בירושלים, אבל החליט למלא תחילה את חובתו הצבאית לעמו. היה בעל נפש עליזה ותמיד היתה נסוכה על פניו בת-שחוק; אולם זה לא מנע אותו מהיות בעל גישה רצינית לכל. נעים-הליכות היה וחייו היו מופת לחבריו אוהביו.

גויס לצה"ל באוגוסט 1955 ואישיותו המלבבת והחביבה סימלה את דמותו של החייל הקרבי והאמיץ. הצטיין בשירותו, גילה כושר מנהיגות ונשלח לקורס מ"כ, אשר גם בו הצטיין אך לא זכה לסיימו, כי ביום ה' באדר תשט"ז (17.2.1956) נפצע בשעת מילוי תפקידו ומת מפצעיו. הובא למנוחת-עולמים בבית הקברות בכפר-סבא.

אחיו וחבריו לספסל-הלימודים הוציאו חוברת המוקדשת כולה לזכרו; בבית-ספרו בכפר-סבא נערך שנה שנה יום-ספורט לזכרו וגביע על-שמו ניתן לכיתה הזוכה.

בניית אתרים: לוגו חברת תבונה