תפריט נגישות

טר"ש מנחם נפתלי כהן ז"ל

מנחם כהן
בן 24 בנפלו
בן בלומה ויעקב
נולד בתל אביב
בא' בשבט תרפ"ד, 7/1/1924
שרת בחיל השריון
יחידה: גד' 89, חט' 608
נפל בקרב
בכ"ד בתשרי תש"ט, 27/10/1948
במלחמת העצמאות
מקום נפילה: בית גוברין
באזור השפלה הדרומית והנגב
מקום קבורה: כפר ורבורג

קורות חיים

בן יעקב ובלומה. נולד ביום א' בשבט תרפ"ד (1924) בתל-אביב. למד בבית-ספר "מזרחי" וב"ישיבה" בכפר-סבא, שם היה מדריך פעיל בתנועת "בני-עקיבא" וברבות הימים חבר המחתרת של לח"י.

משסירבו לצרפו למחתרת בגלל גילו הצעיר, הלך והביא עמו רובה, לאות שבגר וראוי להימנות על שורותיה. בכפר-סבא עבד כפועל חקלאי ועזר להוריו. לאחר בריחת 20 מכלואי לטרון נאלץ מנחם לעזוב את המושבה ועבר לעבוד בבית-הדפוס של מחתרת לח"י.

הועבר לתל-אביב כמדריך נוער. פעל בירושלים ובסוף שנת 1946 נשלח לסניף לח"י בחיפה.

עם גילוי נסיון ההתנקשות במפקד הבולשת בחיפה הושם מארב ומנחם נעצר ונשלח ללטרון. שם עשה נסיון נועז לברוח, הצליח לעבור את גדר-התיל ושדה מוקשים, אך נתפס כשהוא כבר הרחק מן המחנה. עם פריצת כלא עכו היה בין אלו שהוגלו לקניה, ושם השתתף בחפירת מנהרת הבריחה. כתוצאה מכל התלאות והנדודים שעברו עליו חלה בדלקת קרום-המוח ושכב שבועות על מיטת-חליו במחנה העצורים. עם החזרת גולי קניה לארץ התגייס לצבא. הועדה הרפואית פסלה אותו כמוכשר לשירות פעיל, אך הוא התיצב שנית במקום אחר והערים על הרופאים. נתקבל לפלוגת קומנדו.

נפל בכ"ד בתשרי תש"ט (27 באוקטובר 1948) בקרב על מבואות בית-גוברין. משנפצע בפגז ביקש מחבריו להניחו ולהמשיך במערכה. כשלקחוהו אחר-כך בזחל, נפגע כלי-הרכב בפגז ועלה באש. מנחם הוצא ממנו, אך עד שהובא לתחנת ה"עזרה הראשונה" איבד דם רב ומת. נקבר למחרת בכפר-ורבורג. במחתרת קראו לו נפתלי, ובשם חיבה - תוליק.

בניית אתרים: לוגו חברת תבונה