תפריט נגישות

טוראי משה מונדלק ז"ל

משה מונדלק
בן 18 בנפלו
בן רחל וידידיה
נולד בפתח תקוה
בי"ח באב תר"צ, 12/8/1930
שרת בחיל הים, גבעתי - תש"ח, חיל הקשר והתקשוב
נפל בקרב
בי"א בתמוז תש"ח, 18/7/1948
במלחמת העצמאות
מקום נפילה: בית עפה
באזור השפלה הדרומית והנגב
מקום קבורה: גבעתיים - נחלת יצחק
חלקה: 60, שורה: 10, קבר: 23.

קורות חיים

בן ידידיה ורחל. בכור להוריו. נולד ב-12.8.1930 בפתח-תקוה. בן 3 יצא עם הוריו להתנחלות במושב צופית ליד כפר- סבא.

גמר את בית-הספר העממי בצופית, למד שנתים בבית-הספר התיכון בכפר- סבא ואחר-כך שנתים בבית-הספר "תיכון חדש" בתל-אביב וגמרו בהצטיינות. כדי שלא להכביד על האב היה נושא בהוצאות לימודיו משכר-הוראה בשיעורים פרטיים.

ניצל את שעות נסיעתו העירה והביתה לקריאה וללימוד ואת שעות-הפנאי החטופות בערב ובבוקר הקדיש לעזרה להוריו בעבודות הבית והמשק, ובעת מחלת אביו נטל על עצמו את כל העבודה. בנאמנותו להוריו היתה גם נאמנותו ומסירותו לארץ. עוד בלמדו בצופית היה מפעילי "הנוער העובד" ומשנתו ה-14 ואילך בגדנ"ע.

עבד בהדרכה, בהדבקת כרוזי "החומה" במחתרת ובהעברת חומר סודי והיה מסור לכל תפקיד בעבודה "שחורה" ושכלית כאחת. בן 16 וחצי סיים קורס מ"כ ואת כל שארית זמנו הפנוי הקדיש להדרכה וזכה לחיבה ולהוקרה מצד חניכיו. אף לילות סגריר לא עצרוהו ממילוי תפקידים. אחרי בחינת הבגרות התגייס לצה"ל, לפל-ים, עבר קורס לאלחוטאים והחל לשרת בתפקיד זה באניה "קדמה", וכשחזר נכנס לקורס להשתלמות באלחוטאות צבאית.

בעת תיקוני האניה שירת בנמל תל-אביב. משם נקרא עם מחלקתו באופן דחוף לשירות צבאי יבשתי, ואחרי מספר ימי אימונים, ערב ההפוגה השניה, נשלח להשתתפות בפעולה הגדולה נגד כיס פלוג'ה. בליל 18.7.1948 נכנס כאלחוטאי עם הפורצים לכפר בית-עפה ושם נפל.

הועבר לנחלת-יצחק ב-9.10.1949.

בניית אתרים: לוגו חברת תבונה