תפריט נגישות

טוראי אבינועם יוסף אבנשטיין ז"ל

אבינועם אבנשטיין
בן 19 בנפלו
בן גיטה ויוסף
נולד בגן חיים
בג' באלול תש"ה, 23/8/1944
התגורר בגן חיים
התגייס ב-יולי 1962
שרת בנח''ל
יחידה: 902
נפל בקרב
בל' באב תשכ"ג, 19/8/1963
מקום נפילה: כורזים
באזור טבריה והעמקים
מקום קבורה: כפר סבא
הותיר: הורים ושתי אחיות

קורות חיים

בן יוסף וגיטה. נולד ביום ג' באלול תש"ה (23.8.1944) במושב גן-חיים, וגדל במשק הקטן של הוריו. אחרי שסיים את לימודיו בבית-הספר היסודי במושב צופית, קבע, כי דרכו בחיים תהיה החקלאות ולכן נכנס ללמוד בבית-הספר החקלאי "הכפר הירוק" עד שסיים את לימודיו בו.

נער שקט היה בילדותו, סגור בתוך עצמו ולא חש לגלות את רגשותיו לזולת, אך ב"הכפר הירוק" הפך הנער השקט והסגור לבחור עליז ואהוב על הכל. בית-הספר ומנהגיו היו אמנם קשים בתחילה לנער, אך לאט לאט הסתגל להם ונשא הכל בשקט ובאהבה. כך נעשה, לבוטח בעצמו וכל ישותו שפעה רצון ומרץ. היה מסור לחבריו ולא אחת ויתר על חופשתו מבית-הספר למען מישהו מן החברים שצריך היה להישאר. כשהיה בא הביתה, אשר אהב בכל לבו, הישרה עליו שמחה וחמימות. אהב מוסיקה והיה חובב-ספר.

לאחר שסיים את לימודיו ב"כפר" נסתפח להיאחזות "אלמגור" בכורזים הרחוקה והמבודדת, מתוך הגבורה ואומץ-הלב שבו והיה שם חבר המזכירות והוועדה המשקית. אהב את המקום ושם גילה את כשרו בעבודה. לחששות שגילו בני המשפחה, נהג לאמר: "אל תדאגו, אנחנו יושבים למעלה, והסורים למטה".

אבינועם גויס לצה"ל ביולי 1962 במסגרת נח"ל. ב-19.8.1963 (ל' באב תשכ"ג) לפנות ערב, ירדו אבינועם ושניים מחבריו, רכובים על גבי הטרקטור, לסגור את המים על חלקת הכרם. מארב סורי, שהגיע ממוצב השפך, הסתתר מאחורי סלעי הבזלת הגדולים. בעוברם במקום, נפתחה עליהם אש תופת. אבינועם וחברו אבי נהרגו במקום ואילו חברם ניסים, הצליח לקפוץ מהטרקטור ולהמלט. אבינועם הובא למנוחת-עולמים בבית-הקברות הצבאי בכפר-סבא.

ב"שלושים" לנפלו הקדיש "הכפר הירוק" את עלונו לזכרו; בדצמבר 1963 הוקדש בטאון נוער-המושבים ("מענית") בחלקו הגדול לזכרו ולזכר חברו אברהם רייף שנפל עמו יחד.

ימים מספר לאחר נפלו ציין אותו לשבח מפקד פיקוד הנח"ל עם חברו אברהם רייף - וייבדלו לחיים ארוכים עוד חמישה מחברי אלמגור אשר בכורזים, על שעמלו כל שעות-הלילה לכבות את שריפת-השדות שפרצה במקום.

כדי להנציח את שם אבינועם ואת שם חברו אברהם הקימה תנועת המושבים בכורזים אנדרטה לזכרם בשנת תשכ"ד. אנדרטה זו היא גם לזכרם של חמישה מעובדי הקרן הקיימת שעסקו בהכשרת-הקרקע; מועדון-תרבות הנושא את שם אבינועם וחברו אברהם הוקם במושב; כן הוציאה, בשנת תשכ"ז, תנועת מושבי-העובדים בישראל יחד עם ועדת-ההנצחה ספר הנקרא "אל סלע כורזים" לזכר אבינועם ולזכר חברו.

בניית אתרים: לוגו חברת תבונה