תפריט נגישות

גדעון גידי המר ז"ל

גדעון המר
בן 20 בנפלו
בן הניה ורפאל
נולד ברומניה
בו' בכסלו תרפ"ח, 30/11/1927
התגורר בעינות
שרת בפלמ"ח - חטיבת יפתח
יחידה: הגדוד הראשון - "העמק"
נפל בקרב
בד' בניסן תש"ח, 13/4/1948
במלחמת העצמאות
מקום נפילה: קיבוץ משמר העמק
באזור טבריה והעמקים
מקום קבורה: עפולה

קורות חיים

בן רפאל והניה. נולד ביום 30 בנובמבר 1927 בעיר גורהומורה בבוקבינה, רומניה. בן יחיד להוריו. בימי הזעם הוגלתה כל המשפחה לטרנסדניסטריה, שם גוועה אמו ברעב. האב והבן נשארו בחיים. עלה עם העלייה הראשונה של יתומי טרנסדניסטריה ב-1945.

בארץ למד ב"עליית הנוער" וגמר את בית הספר החקלאי בעיינות. משם הלך להכשרה בחניתה והצטרף לפלוגת הפלמ"ח. היה גאה לשרת במסגרת צבאית עברית ומילא תפקידים בטחוניים חשובים ומסוכנים. וככל שרבו ההתנקשויות והסכנה לחיים הלכה וגברה, כן נטל עליו גידי משימות מסוכנות יותר ויותר, כי גידי לא ידע פחד מהו.

היה רועה צאן. שקט מטבעו ושקדן. חובב טבע. דבר היותו רועה גרם לו קורת רוח. רק במרחב השדה נתגלה אופיו לאמיתו. בחדרו היה מרבה לקרוא ולכתוב. שאף להעלות את אביו לארץ: "שאבי, לפחות, יראה חיים". עם החלטת האו"ם בנובמבר 1947 על הקמת מדינה עברית בחלקה של א"י, כאשר בעקבות החלטה זו הגבירו הכנופיות הערביות את מעשי הרצח שלהן, התמסר גידי כולו לפעילות בטחונית רצופה ומסוכנת.

ענייני הבטחון וההגנה על הישוב היהודי הפכו לתמצית חייו, והיה מוכן בכל עת ובכל שעה להקריב את עצמו למען הגשמת רעיון המדינה העברית. אותו יתום מטרנסדניסטריה, אותו תלמיד חרוץ ועובד משק מסור מ"עיינות" ואותו רועה חייכן מ"חניתה", הפך לאיש מגן ולוחם עשוי ללא חת.

השתתף בקרב משמר העמק. לאחר שהכפר רוביה-אל-פוקה שליד משמר העמק נכבש בהסתערות נשלח גדעו לתצפית קדמית, ונורה ביד צלף ערבי בשני כדורים בראשו. הובא לבית החולים בעפולה, נותח ומת בד' בניסן תש"ח (13.4.1948) נקבר בעפולה בו' בניסן תש"ח (15.4.1948).

בניית אתרים: לוגו חברת תבונה