תפריט נגישות

טוראי אברהם לוי ז"ל

אברהם לוי
בן 23 בנפלו
בן חוה ועקיבא
נולד בפולין
בז' בתמוז תרפ"ה, 29/6/1925
שרת בפלמ"ח - חטיבת הנגב
נפל בקרב
בד' בסיון תש"ח, 11/6/1948
במלחמת העצמאות
מקום נפילה: ביר עסלוג'
באזור השפלה הדרומית והנגב
מקום קבורה: קיבוץ רביבים

קורות חיים

בן עקיבא וחוה. נולד ביום ז' בתמוז תרפ"ה (29 ביוני 1925) בלוברניץ על-יד ולוצלאבק אשר בפולין.

בהיותו בן חדשיים עלו הוריו ארצה ובהגיעו לגיל חמש התיישבה המשפחה בכפר סבא. תחילה למד בבית הספר העממי שבמושבה, אולם אחרי-כן העבירוהו הוריו לבית-הספר לילדי עובדים שבכפר מל"ל.

בן שלוש-עשרה הצטרף לתנועת "השומר הצעיר" ובגיל 15, בהיותו בהכשרה בקיבוץ גן שמואל, החל את פעילותו ב"הגנה". את כל מרצו, כשרונותיו ויכלתו הקדיש מאז לשירותי הבטחון. מאז נכרתה ברית החיים והמוות בינו לבין ה"הגנה" וציוויה.

עם היווסד הבריגדה העברית בצבא הבריטי התגייס מיד לשורותיה ובעברו עמה את רוב ארצות אירופה המערבית בא במגע עם שרידי היהדות במחנות והביא להם את בשורת ציון. התבונן מקרוב בסבלות הפליטים היהודים וחייהם - ספג לתוכו את יגונם וצערם ושאף להמירם בחיי חופש וגאולה. מכתביו מאירופה שפעו רגשות אנושיים עמוקים.

בחזרו מן הבריגדה התכונן אברהם להיכנס לטכניון בחיפה ונסע לירושלים ללמוד ולהכשיר עצמו לכך. הוא הצטיין בכשרונות טכניים וארגוניים ועתיד גדול נשקף לו בשטחים אלו.

עם פרוץ המהומות בארץ, התמסר במשנה מרץ לפעולות ב"הגנה" ובהיותו מפקד הגדנ"ע בכפר-סבא וסביבתה לא חסך כל מאמץ בארגון, בליכוד והדרכת חניכיו. קנה לו שם בעיקר במסירותו לפקודיו בני עדות המזרח, אשר היה להם כאב דואג.

בימי חג הפסח תש"ח הצטרף לפלמ"ח ונשלח לנגב, ובאחד הקרבות על ביר עסלוג', ב-11.6.1948, נפל חלל יחד עם כמה מחבריו בעלותם על שדה מוקשים שנזרעו בידי האויב.

למחרת היום הובא למנוחת-עולמים בבית-הקברות ברביבים. שמו של אברהם המונצח באנדרטה שהוקמה במקום בו עמדה משטרת ביר עסלוג'.

בניית אתרים: לוגו חברת תבונה