תפריט נגישות

סמ"ר שחר יעקב קיסוס ז"ל

שחר קיסוס
בן 20 בנפלו
בן הדסה ומשה
נולד בחולון
בכ"ט באדר א' תשל"ו, 1/3/1976
התגורר באלפי מנשה
התגייס ב-29.11.1994
שרת בחטיבת גולני
יחידה: סיירת גולני
נפל באסון המסוקים בדרך לפעילות מבצעית
בכ"ח בשבט תשנ"ז, 4/2/1997
מקום נפילה: שאר ישוב
באזור הגליל
מקום קבורה: אלפי מנשה
חלקה: חלקה צבאית.
הותיר: אב, אחות - הילה ושני אחים - ברק וליאור

קורות חיים

בן בכור להדסה ומשה. נולד ביום כ"ט באדר א' תשל"ו (1.3.1976) בחולון, אח להילה, ברק וליאור.

שחר נולד בבית חולים "אסף הרופא" לאחר המתנה של חמש שנים, כיוון שהוריו התקשו להביאו לעולם. את לימודיו החל בבית-הספר היסודי "משה שרת" בחולון, והמשיך בבית-הספר היסודי "צופה שרון" באלפי מנשה, לשם העתיקה משפחתו את מגוריה. שחר הצטיין בלימודיו והיה מקובל ואהוב על הכל. כשהיה שחר בן שתים עשרה נפטרה אמו הדסה, ומאותו יום, הודות לבגרותו וסבלנותו, הפך ליד ימינו של אביו משה בכל הכרוך בארגון וניהול הבית, ולחברו הקרוב.

שחר למד בחטיבת הביניים "חצ"ב" באלפי מנשה, והמשיך בבית-הספר התיכון "גלילי" בכפר סבא, במגמה הריאלית-ביולוגית.

גם בלימודיו התיכוניים הפגין שחר יכולת לימודית גבוהה והפגין את נכונותו לעזור בכל עת ולכל דורש. כנער, היה שחר פעיל בתנועת "הצופים" ופעיל ספורטיבי בקבוצת הכדורסל לנוער של אלפי מנשה. אביו, שעמו היו לשחר יחסים חמים וקרובים, סיפר, ששחר היה חובב טיולים וטבע מושבע, שאהב לטייל בנופי הארץ ולתור כל פינה בה. שחר היה בקיא בשמותיהם ובתכונותיהם של צמחי התבלין והמרפא שאפיינו את האיזורים השונים בהם ביקר, והדביק באהבתו זו את בני משפחתו וחבריו.

שחר התעניין בספרות ובמיוחד בנושאים של גלגול נשמות. הוא אהב לצייר, לגלוש ממצוקים ולצלול בחופי ארצנו, ובחופי ארצות אחרות.

בשלהי נובמבר 1994 התגייס שחר לצה"ל והתקבל לקורס גיבוש בשייטת, אך מסיבות בריאותיות נאלץ לעזוב את הקורס ולעבור לחטיבת "גולני" שם היה למש"ק מודיעין ובכך "סגר מעגל" עם אביו משה, שאף הוא השתייך לאותה חטיבה. גם במהלך שירותו הצבאי לא ויתר שחר על אהבתו הגדולה לצלילה וניצל כל חופשה שקיבל למטרה זו. בשבוע האחרון לחייו הגשים שחר חלום ילדות ישן, כשרכש לעצמו חליפת צלילה משוכללת שלא זכה לנצל.

בערב של יום כ"ח בשבט תשנ"ז (4.2.1997) אירע אסון המסוקים, כששני מסוקי יסעור התנגשו מעל מושב שאר ישוב. שבעים ושלושה הלוחמים, שעשו דרכם לפעילות מבצעית בלבנון, נהרגו וביניהם שחר יעקב. שחר הובא למנוחות בחלקה הצבאית בבית העלמין שבאלפי מנשה. הוא הועלה לדרגת סמ"ר לאחר מותו. בן עשרים ואחת היה שחר בנופלו. הותיר אחריו אב, אחות ושני אחים.

במכתב ניחומים למשפחה כתב מפקד היחידה: "שחר פעל בתפקיד הדורש חשיבה, הבנה, יצירתיות, בגרות, אחריות והתמדה. כל אלה היו לו והרבה יותר. שחר, בהיעדרו של מפקדו הישיר, מילא את מקומו והמשיך להפעיל את מחלקת המודיעין כאילו דבר לא השתנה. בדרכו השקטה והשליווה, התמודד עם בעיות קשות ובלתי צפויות לבד, מבלי להטריד את מפקדיו. חסרונו של שחר מורגש וקשה לכולנו. הגעגוע לאדם נפלא כמוהו - גדול."

המשפחה הנציחה את זכרו ברכישת ספרייה תורנית לבית הכנסת "כוכב השלום" באלפי מנשה.

במצפה באלפי מנשה המשקיף לשפלה, הונצח זכרם של שחר ושגיא ברקוביץ שנפלו באסון המסוקים. המקום, הזרוע צמחי תבלין טבעיים, נבחר משום ששחר נהג לבלות בו בחופשותיו ומשם ראה את העולם. ב- 24.7.1998 נערך בחוף אלמוג באילת, שם למד שחר צלילה, טקס הנצחה בשם "אתך ובשבילך", בהשתתפות צוללנים, מדריכי צלילה וחברים. הטקס נערך בעומק שמונה מטרים מתחת לפני הים ובו נשאו החברים שלט ותמונה של שחר. בבסיס בו שירת, הוצבה לזכרו אבן הנצחה, בפינה בה נהג לטפח צמחי תבלין ונענע.

בית-הספר התיכון "גלילי" בכפר סבא, שאיבד באסון המסוקים שלושה מבוגריו - סמ"ר שחר יעקב קיסוס, סגן שגיא ברקוביץ וסגן ניר מרדכי שרייבמן - הקים אנררטה הקרויה "כיתה בטבע" לזכר בוגרי בית-הספר שנפלו על שמירת גבולות המדינה.

בניית אתרים: לוגו חברת תבונה