תפריט נגישות

טוראי יוסף אריה קרטה ז"ל

יוסף קרטה
בן 15 בנפלו
בן רומיה ויחיא
נולד בירושלים
באלול תרצ"ב, 9/1932
יחידה: גדוד מוריה
נפל בקרב
בה' בתמוז תש"ח, 12/7/1948
במלחמת העצמאות
מקום נפילה: ירושלים - קטמון
באזור ירושלים והסביבה
מקום קבורה: ירושלים - הר הרצל
אזור: א, חלקה: 7, שורה: 03, קבר: 07.

קורות חיים

בן יחיא רומיה. נולד בחודש אלול תרצ"ב בעיר העתיקה בירושלים. בן 8 נתיתם מאביו ועוד בימי לימודיו נחלץ לעזרת האם המטפלת בשלושה ילדים. היה מסור מאד לבית. שקט, שוקד על לימודיו ומרבה מחשבת. מילדותו היתה בו נטיה לעבודות עדינות והיה מצייר כלי חרס ואבן. עשה תבניות של קבר רחל כו'.

עם סיום בית הספר תלמוד-תורה לספרדים עבד כשליח במשרד. אך לא מצא סיפוק בזה. הצטרף ל"בני-עקיבא" ומצא עבודה בתפירה. בחדשים מספר למד את המקצוע. בשעות הפנאי תפר נעלים קטנות. ידע יפה את המלאכה.

מיד עם פרוץ מלחמת-השחרור התגייס ל"הגנה". במצור על העיר העתיקה מילא תפקיד של קשר. גילה אומץ-לב בתפקידו והצטיין בעת ההתקפה על "בתי וארשה". נתפס על-ידי הבריטים בהעבירו ציוד לעמדת חי"ש מותקפת. הוכה על-ידיהם באכזריות ונשלח ל"קישלה". בהתערבות המוסדות שוחרר, אך הבריטים נתנו עינם בו. הוא נזקק לטיפול רפואי והעבירוהו לעיר החדשה. גם כאן היה קשר. תחת מטר פגזים אסף על אופניו את פצועי הרחובות.

חפץ להשתתף בקרבות ועבר לגדוד "מוריה", פלוגת "יהונתן". הכניס מרץ לפלוגה. מילא תפקידיו בשמחה ומסירות ויצא לקרבות בלב בטוח. היה לו חישוב קרבי משלו, ואת הפעולות ביצע כשהרגיש כי הגיעה העת לפעול, ובזה הציל לא פעם כמה מחבריו.

בעדינות נפשו נתחבב על הכל. לאחר חדשיים בגדוד ניתנה לו חופשה קצרה והלך אל ביתו. בדרך לשכונת קטמון פגע בו פגז, נלקח לבית-החולים וכעבור יומיים מת ביום 12.7.1948. היה קבור בשייך-באדר א'. ב-10.9.1950 הועבר למנוחת-עולמים להר-הרצל בירושלים.

בניית אתרים: לוגו חברת תבונה