תפריט נגישות

טוראי אברהם שוארץ ז"ל

אברהם שוארץ
בן 18 בנפלו
בן לאה ומרדכי
נולד בכפר סבא
בז' בחשוון תרצ"א, 29/10/1930
שרת בחטיבת אלכסנדרוני (חי"ש)
יחידה: גדוד "גדעון" (13)
נפל בקרב
בי"ז באייר תש"ח, 26/5/1948
במלחמת העצמאות
מקום נפילה: משטרת לטרון
באזור ירושלים והסביבה
מקום קבורה: ירושלים - הר הרצל
אזור: ב, חלקה: 1, קבר: 90.
קבר אחים

קורות חיים

בן מרדכי ולאה. נולד בז' במרחשון תרצ"א בכפר-סבא. למד שם בבית-הספר העממי ומתוך נטיה דתית הצטרף לארגון "בני-עקיבא". אחרי סיימו את לימודיו בבית-הספר הלך להכשרה חקלאית לכפר-הרא"ה, שם השתתף גם באימוני ה"הגנה". אחר-כך עבד בגננות. אהב את האדמה וחלם להיות איכר.

מיד אחרי הכרזת או"ם והתחלת ההתקפות הערביות התנדב לגרעין חי"ש ויצא לפעולות. לשאלות אביו מדוע אינו מחכה עד שיקראו לו, השיב כי ציוה עליו מצפונו, ולדוגמה הזכיר את רבי עקיבא, שחירף את נפשו בעד המולדת ולא נרתע מפני מוות ויסורים.

השתתף בקרבות ביאר עדאס, תל-ליטוינסקי, כפר-יעבץ, ואדי-ערה, כפר-סבא הערבית ובחזית הסמוכה לתל-אביב. בפעולה ליד "בית-ברל" באזור כפר סבא נפצע בידו, וכשבא לבקר אצל הוריו, אחרי צאתו מבית-החולים, הביע את אושרו על שנזדמן לו להוכיח בגופו כי אכן בן עם בריא הוא, המוכן והמסוגל להילחם בעד מולדתו. לעולם לא קיטרג על חבריו אשר לא התגייסו ואף ניסה ללמד עליהם זכות מתוך אמונתו הבלתי-מתערערת ביושר האדם. ידע לדרוש אך מעצמו.

בפסח תש"ח, כשחנה עם פלוגתו בכפר-סבא, יכול רק בקושי להינתק מחבריו ולשבת בליל ה"סדר" עם הוריו. אחרי כיבוש הסביבה נשלח לחזית ירושלים. על הכרזת המדינה נתבשר בשדה-הקרב.

ב- 26.5.1948 נפל במערכת לטרון. תחילה נחשב כנעדר, אך בשעת מבצע "ליקוט עצמות" נמצאו שרידי גויתו באזור לטרון והובאו למנוחת עולמים להר-הרצל בירושלים ביום כ"ה במרחשוון תש"י (17.11.1949).

בניית אתרים: לוגו חברת תבונה