תפריט נגישות

סמל אחיק-אהרון חיים בן יוסף ז"ל

אחיק-אהרון בן יוסף
בן 20 בנפלו
בן חיה ויוסף
נולד בקיבוץ בית קשת
בט"ז בטבת תשי"ד, 22/12/1953
התגורר במושב עדנים
התגייס ב-7.8.1972
שרת בחיל השריון
יחידה: חט' 460, גד' 198
נפל בקרב
בי"א בתשרי תשל"ד, 7/10/1973
במלחמת יום הכיפורים
מקום נפילה: מבואות קנטרה
באזור סיני ותעלת סואץ
מקום קבורה: רמות השבים
חלקה: 1, שורה: 1, קבר: 15.
הותיר: הורים ושתי אחיות

קורות חיים

אחיק, בן חיה ויוסף, נולד בקיבוץ בית-קשת בימי החנוכה תשי"ד (22.12.1953). בהיותו רך בשנים עקרה משפחתו לקיבוץ גניגר ושם עברו עליו שנות הילדות. בהיותו בן עשר שנים עברה המשפחה לכפר ויתקין ולאחר כשנה רכשה משק במושב עדנים. אחיק סיים את לימודיו בבית-הספר היסודי בנוה נאמן ואחרי-כן המשיך וסיים את לימודיו בבית החינוך על שם ברל כצנלסון בכפר סבא, במגמות הריאלית והביולוגית.

אחיק היה חבר בתנועת הנוער העובד והרבה לטייל בארץ לסייר בנופיה ובאתריה. הוא אהב מאוד מוסיקה. כשהיה בן חמש החל לנגן באקורדיון, שניתן לו כמתנה. הוא המשיך לנגן עד שהגיע להישגים נאים בפריטה על פסנתר; כמו-כן הרבה להאזין למוסיקה קלאסית ברדיו, בתקליטים ובאולמות קונצרטים, ככל שזמנו אפשר לו.

כשרכשה משפחתו משק במושב, ראה את התגשמות שאיפותיו. הוא אהב את חיי החקלאות. היה שותף פעיל בהקמת ואחזקת המשק ובעבודה השוטפת בו. לכן גם בחר כמסלול לימודיו את מקצוע הביולוגיה, כי אהב את כל הקשור בחי ובצומח. הוא היה נער יוצא דופן בהשוואה לנוער של ימינו. היו לו עקרונות ואידיאלים, שאיפיינו את הנוער בדור הקודם. חיי הלילה בדיסקוטקים, ההוללות והרדיפה אחר בילויים ריקים מתוכן לא עניינו אותו כלל. הוא היה שקט, ישר וצנוע, קשור מאוד למשפחתו, אהב את חיי הבית ואת הפעילות במשק והיה מעורה בהם.

אחיק גויס לצה"ל בתחילת אוגוסט 1972 והוצב לחיל השריון. לאחר הטירונות סיים בהצטיינות קורס מקצועות שריון והוסמך כנהג טנק. אחרי-כן הוצב כמדריך בבית-הספר לשריון. את קורס ההדרכה סיים בהצטיינות וכן גם את קורס מפקדי הטנקים. הוא היה מסור לתפקידו וביצע אותו ביעילות וברצינות כדרכו בכל תחום בחייו. גם בהיותו בצבא לא נטש את הפעילות החקלאית, את המוסיקה ואת המשפחה. הוא ניצל כל הזדמנות להגיע הביתה ולעזור בעבודות המשק. מיד בהכנסו, בטרם פשט את מדיו, היה מתיישב ליד הפסנתר, פורט עליו שעה קלה ואחרי-כן היה יוצא לשוטט במשק ולעמוד על השינויים שחלו בו בזמן העדרו.

כשפרצה מלחמת יום הכיפורים שובץ אחיק ביחידתו כנהג טנק ונשלח לחזית הדרום. אחיק יצא לקרב במלחמת יום כיפור, במוצאי שבת 6.10.73, במסגרת פלוגה מ', גדוד 198. משימת הכח היתה להכנס לעיירה קנטרה ולחבור ללוחמי מעוז מילנו, אשר על שפת התעלה. בשעה 10 בערב החלה הכניסה לעיר קנטרה, כאשר התנועה מתבצעת בשתי שדרות: פלוגה כ' מימין ופלוגה מ' משמאל. בין שתי הפלוגות נעה חולית הסמח"ט אשר פיקד על הכוח. לפי התכנית על פלוגה מ' היה לפנות שמאלה מיד עם הכניסה לעיר ולעקוף את קנטרה בכביש הדרומי עד למעוז מילנו ואילו פלוגה כ' תמשיך לנוע בכביש המרכזי ותגיע למעוז מתוך העיר. עם הכניסה לעיר לא הבחין מ"פ מ' בפניה שמאלה ונאמר לו לחפש פניה אחרת. בינתיים החלו המצרים לתקוף את הכוחות, האש, העשן והאבק עם חשכת הלילה ניתקו את קשר הראיה בין הטנקים של פלוגה מ'. המ"פ פנה שמאלה ואחריו, לפי הפקודה, שאר הטנקים, אם כי לא הבחינו אחד בשני. עם הפניה נפגע המ"פ אישית מטיל והצוות שלו פנה אחורה לפינוי. בשטח נשארו חמישה טנקים של פלוגה מ' שנעו כצאן ללא רועה והתפזרו בשטח. שלושה טנקים נעו דרומה, הגיעו לכח אחר של הגדוד, שלחם בגיזרת מעוז מיפרקת, והצטרפו אליו. שני טנקים נשארו - הטנק של אחיק והטנק של דני שור. הטנק של אחיק שקע בבוץ שהיה בשקע בין החולות, ולא יכול לזוז. בני, מפקד הטנק, קרא בקשר לכל מי ששמע אותו, הודיע שאינו יכול לזוז, אינו יודע היכן הוא נמצא וביקש חילוץ. דיברו איתו, ענו לו שימתין, שכעת אין זמן להתפנות אליו. השיחות האלה בקשר נמשכו עד עלות השחר. הטנק שקע בערך בחצות. עם עלות השחר הודיע בני שמתקרבים אליהם שני בי.טי.אר. - שיריוניות מתוצרת רוסית שבשימוש הצבא המצרי. הם הצליחו לפגוע בשיריונית אחת, אך היות והצידוד של התותח לא היה תקין - לא הצליחו לפגוע בשניה. בשעה 06:00 בבוקר הודיע בני על אש ארטילרית שמתקרבת אליהם וביקש שוב חילוץ. בשעה 08:00 נשמעה שוב קריאה - ונפסק הקשר.

ביום 25.2.74 נכנסה חולית סריקה של המרכז לאיתור נעדרים לשטח והגיעה לטנק. הטנק זוהה לפי מספרו - צ 814110. הטנק נמצא שלם לגמרי, שרשראותיו שקועות בבוץ ולא נמצאו כל סימנים לאנשי הצוות בטנק ובסביבתו הקרובה. ביום 12.6.74, לאחר שהמצרים הואילו להסכים לחידוש הסריקות לאיתור הנעדרים, הגיעה שוב חוליה הסריקה לשטח, חיפשה בסביבה. ואכן, במרחק 150 מ' מהטנק, ליד הכביש שמדרום לקנטרה, בתוך מחפורת נמצאו גופות 5 חיילים: אחיק ודני מהטנק שלנו, איתן ובן-סימון מהטנק של דני שור, וחייל מכח אחר לגמרי. אחיק הובא למנוחת-עולמים בחלקה הצבאית בבית-העלמין ברמות השבים. השאיר אחריו הורים ושתי אחיות. לאחר נופלו הועלה לדרגת סמל.

משפחתו של אחיק רכשה ציוד מוסיקלי להקמת חדר מוסיקה מושלם לזכרו בבית-הספר התיכון על-שם ברל כצנלסון בכפר-סבא; משק המשפחה במושב נקרא על שמו "משק אחיק"; כן הכינה משפחתו, בעזרת חברים מקבוצת גניגר, סרט על אחיק.

בניית אתרים: לוגו חברת תבונה