תפריט נגישות

טוראי יוסף סוסנובסקי ז"ל

יוסף סוסנובסקי
בן 18 בנפלו
בן חיה וחיים
נולד בכפר סבא
בג' בשבט תר"צ, 1/2/1930
שרת בחטיבת אלכסנדרוני (חי"ש)
נפל בקרב
בי"ז באייר תש"ח, 26/5/1948
במלחמת העצמאות
מקום נפילה: משטרת לטרון
באזור ירושלים והסביבה
מקום קבורה: ירושלים - הר הרצל
אזור: ב, חלקה: 1, קבר: 90.
קבר אחים לנופלים בלטרון

קורות חיים

יוסף בן חיים וחיה, מראשוני כפר-סבא. נולד בג' בשבט תר"ץ כפר-סבא.

בשנות לימודיו בבית-הספר המקומי היה ילד שקדן וצייתן ונתחבב על מוריו. טיפל בחיבה בבעלי-חיים ובגינתו הקטנה שליד הבית וקיבל על כך תעודת שבח מהקרן הקיימת לישראל. בשעות הפנאי עזר להוריו בעבודות המשק המעורב. מחוסר מקום פנוי בבית הספר המקצועי על שם מכס פיין נדחתה בקשתו להתקבל שמה ללימודי מכניקה. למד עוד שתי כיתות המשך בבית הספר בכפר-סבא.

בגלל מחלת אביו הפסיק את לימודיו, על אף התנגדות הוריו, באמרו: "עד עתה עבדת, אבא, למעני, מעתה אעבוד אני למענך!" התמסר כליל לעבודה במשק והשתדל לעלות בהישגיו על אחיו הגדולים, ושיא אשרו היה כשאביו שיבח את עבדתו. בשעות הפנאי המעטות עסק בספורט, ובעיקר בכדורגל שהצטיין בו, ובאימוני הגדנ"ע.

אחרי החלטת החלוקה של או"ם התנדב לשירות חי"ש בכפר-סבא ושירת כמקלען בגדודו. בתקופת האימונים נפצע פעמיים, אך סירב לקבל חופשה. הצטיין בשירותו בהגנה על גשר הירקון, בפעולות הטרדה בקלנסוה וג'לג'וליה, בכיבוש כפר-סבא המערבית, סלמה, חיריה, בקרבות ואדי-ערה ועין שמר. בחופשותיו הקצרות היה מעודד את הוריו, מסתיר מהם את עייפותו ורשמי הסכנות שעברו עליו.

אחיו הגדול, יהושע ז"ל, ששוחרר מסיבות משקיות (המשיך לשרת בחי"ם ונספה בתאונת עבודה בכ"א באלול תש"ט), רצה ללכת במקומו לשירות מלא בצבא, אך יוסי סירב באמרו: "אני התחלתי ואני אגמור". ואכן גמר בחזית לטרון. בשעת נסיגה מבוהלת מהחזית ליד הכפר בית-ג'יז, כשאמר לו חברו להשאיר את ה"ברן" ולברוח עם הבורחים, השיב:"לא קיבלנו פקודה לסגת, לא אברח ולא אפקיר את הנשק היקר".

נפל ביום 26.5.1948 עם חבריו הועבר ב- 17.11.1949 להר-הרצל בירושלים.

בניית אתרים: לוגו חברת תבונה