תפריט נגישות

טוראי מרדכי פוּיוֹ מיטלמן ז"ל

מרדכי מיטלמן
בן 20 בנפלו
בן יטא ואברהם-יצחק
נולד ברומניה
בכ"ח באדר תרפ"ח, 20/3/1928
התגורר בכפר גליקסון
התגייס ב-1947
שרת בפלמ"ח - חטיבת הראל, חיל השריון
יחידה: גד' 6 פל' מ"ח
נפל בקרב
בכ"א באייר תש"ח, 30/5/1948
במלחמת העצמאות
מקום נפילה: משטרת לטרון
באזור ירושלים והסביבה
מקום קבורה: ירושלים - הר הרצל
אזור: ב, חלקה: 7, שורה: 11, קבר: 11.
הותיר: הורים, אחים ואחות

קורות חיים

מרדכי (פויו), בן אברהם-יצחק ויטא, נולד ב-20.3.1928 בעיר בוטושני אשר ברומניה. גמר בית ספר תיכון ועלה לארץ בשנת 1946.

הגיע לקיבוץ כפר גליקסון כחבר פלוגת עליית הנוער. נער חרוץ ורציני היה פויו. בעל גוף מוצק ובוטח בעצמו.

עוד בטרם קום המדינה הצטרף ל"הגנה" ונשבע, בצריף בכפר גליקסון, להיות מוכן לתת את נפשו למען עמו ולמען מולדתו שטרם הספיק להכירה. הוא חש שזאת אמנם ארצו וטרם ידע באותה עת, כי ייקרא למלא את חובתו ולהקריב את חייו למענה.

ביקש ללכת לפלמ"ח ומבוקשו ניתן לו. הוא המיר את משטר הלימודים במשטר האימונים המפרכים. שנה לאחר מכן, בימי הסערה הגדולה, שנת תש"ח, השנה בה זכתה ישראל לעצמאותה, הועבר פויו לגרעין חיל השריון שהוקם באותה תקופה. השתתף בקרב לכבוש משטרת לטרון במטרה לפתוח את הדרך לירושלים. פויו פרץ בראש מחלקת השריונים לחצר משטרת לטרון.

מול ברד כדורי הלגיון הערבי, התרומם חשוף מעל מגן הפלדה של הצריח ושטף במכונת היריה שלו את אשנבי הירי של האויב. מול כוחות האויב הרבים והמצויידים היטב נשברו כוחותינו. המשוריינים נסוגו. פיקודיו של פויו מצאוהו רכון על ה"בזה" ללא רוח חיים כאשר ידיו לופתות בחזקה את ההדק. נפל בכ"א באייר תש"ח. (30.5.1948).

ההתקפה כאמור, נכשלה, אך באותה עת פרצו את "דרך בורמה" והשיירות הגיעו לירושלים. אולי הודות לקורבנם של פויו וחבריו ושל רבים אחרים.

נקבר בנען. וב- 18.5.1950 הועבר לקבורה בהר-הרצל בירושלים.

קיבוץ כפר גליקסון הנציח את זכרו של פויו ושמו נרשם על חומת האבן של מצפה שנבנה על גבעה בקיבוץ; שמו הונצח גם בבית הפלמ"ח בתל אביב ובאנדרטת הפלמ"ח במעלה החמישה; בבית הכנסת הגדול בכפר סבא; בבית הכנסת בשיכון עליה בכפר סבא; על מצבת האריה בכפר סבא; משפחת וויסמן, חברים מחיבת ציון, קראו לבנם על שמו; שמו הונצח בספר יזכור, בספר גוילי אש, בספר הפלמ"ח ובעלית הנוער הציוני.

בניית אתרים: לוגו חברת תבונה