תפריט נגישות

רס"ר יצחק קברטץ ז"ל

יצחק קברטץ
בן 54 בנפלו
בן הינדה ואליעזר
נולד בכפר סבא
בב' בטבת תש"ז, 25/12/1946
התגורר במנרה
התגייס ב-1978
שרת במשטרת ישראל
יחידה: משמר הגבול (מג"ב)
נפל בעת שירותו
בכ"ד באדר תשס"א, 19/3/2001
מקום נפילה: מנרה
באזור הגליל
מקום קבורה: כפר סבא
חלקה: 04, שורה: 01.
הותיר: משפחה אוהבת

קורות חיים

יצחק, בן אליעזר והינדה, נולד ביום ב' טבת תש"ז (25.12.1946) בכפר סבא.

הוריו עלו מוילנה. האב - בשנת 1925, האם - בשנת 1934. חלוצים שהגשימו עלייה ובניית הארץ. הם חינכו את ילדיהם לאהבת העם והמולדת.

כפר סבא, "המושבה" באותם ימים, שופעת פרדסים ושדות, שימשה רקע פסטורלי למעשי שובבות רבים.

ה"רכב המשפחתי" היה תותי החמור, ששימש את האב לעבודה בפרדס. בחצר הבית גידלו הילדים שפנים וברווזים, ותמיד אפשר היה למצוא בחצר את הכלב המשפחתי. יצחק למד בבית הספר היסודי ע"ש מ. אוסישקין, היו לו חברים רבים וכבר אז התבלט בטוב ליבו ובעזרה לזולת. הוא סיים את בית הספר בשנת תשכ"א, מחזור ל'.

בגיל 14 התייתם מאביו, שנפטר ממחלה. יצחק נשלח לקיבוץ גבעת חיים, להמשך לימודיו. הוא הגיע לגבעת חיים כילד חוץ, עם נערים נוספים מכל רחבי הארץ. ילדי חברת הנוער אליהם השתייך למדו חצי יום ועבדו בחציו השני. יצחק עבד בגן הירק, היה חרוץ מאוד והיה היחיד מכל ילדי חברת הנוער שהורשה לנהוג בטרקטור חופשי, מה שהיה מושא לקנאת שאר הילדים.

בשנת 1964 התגייס לנח"ל ולאחר טירונות במחנה 80 הצטרף לגרעין תעשייתי שעלה לקיבוץ מנרה. אחרי הנח"ל הצטרף עם חבריו לחיל הצנחנים, גדוד 50.

בסיום שירותו חזר למנרה להשלמה, נשאר כחבר קיבוץ ובנה בקיבוץ את ביתו. כקיבוצניק צעיר עבד בכותנה ובקטיף, ובמשך שנים רבות שימש כנהג האמבולנס של קיבוץ מנרה ומילא תפקיד זה בדיסקרטיות מירבית.

במלחמת ששת הימים נלחם בקרבות על שחרור ירושלים. השתתף בקרב על גבעת התחמושת ומפלוגתו נותרו בחיים רק הוא וחבר נוסף. לאחר מכן המשיך ונילחם באוגוסטה ויקטוריה ובכותל. מהתפוצצות הבונקר בגבעת התחמושת נפגעה שמיעתו. הוא שירת במילואים במלחמת ההתשה ב"קו בר לב".

במלחמת יום כיפור נלחם בקרבות צליחת התעלה עם גדוד 66 של הצנחנים, שנעו ראשונים לפני כוחות השריון. יצחק נפצע במתחם מבוצר מצרי אשר קיבל את השם "צומת חיפה", בצד הצפון מערבי של האגם המר הגדול, צפונית לפאיד. הפציעה הפעם היתה בידו ואת רסיסי המתכת - שרידי הקרב, נשא על גופו מאותה מלחמה, כזיכרון לקרבות שעבר.

לאחר המלחמה, תוך שיקומו מהפציעה, עבד יצחק בתק"ם והתגורר בתל אביב. בתום תפקידו חזר לקיבוץ.

בשנת 1978 התגייס למשמר הגבול (מג"ב) והחל לשמש רכז ביטחון שוטף (רב"ש) של קיבוץ מנרה. איציק אהב מאוד את התפקיד, ושמירת ביטחון הקיבוץ היתה מפעל חייו. היה בו כל מה שמפקד יכול לדרוש מפקודיו: האזנה לקשר 24 שעות ביממה, ניהול מופתי של מרכיבי הביטחון, דריכות מבצעית ללא פשרות, הקרבה, ונכונות למילוי כל משימה. יצחק סימל בפעילותו את כל הגלום בביטחון שוטף לתושבי מנרה וילדיה.

בשנת תש"ס (2000), לאחר יציאת צה"ל מלבנון, החלו לבנות את ביצורי צה"ל החדשים בגבול לבנון. העבודה נעשתה ע"י קבלנים ופועלים זרים שהתגוררו בקיבוץ. ביניהם היה יהודי בוגד, איש שב"כ לשעבר, שהורשע בפלילים, הסתיר את עברו, התיידד עם בני הקיבוץ והפך לבן בית. הוא רצח את יצחק ביום כ' באדר תשס"א (15.3.2001), בירייה בעורפו, שדד את מחסן הנשק, ומכר את הנשק לאויב למען בצע כסף, תוך שיתוף פעולה עם גורמים עויינים.

יצחק היה קשור מאוד למשפחתו. הוא היה בן, אח ודוד מסור ואהב מאוד את אחייניותיו, כאילו היו בנותיו.

יצחק קברטץ הובא למנוחת עולמים בבית הקברות הצבאי בעיר הולדתו בכפר סבא, בתאריך כ"ה באדר תשס"א.

יהי זכרו ברוך.

בניית אתרים: לוגו חברת תבונה